TINGKAH LAKU VANDALISME DI KALANGAN
PELAJAR
(ABIR BIN RAMI)
Kini, gejala vandalisme di negara
Malaysia semakin menjadi-jadi. Gejala vandalisme ini sering dikaitkan dengan
pelajar di sekolah. Hal ini kerana, golongan pelajar ini mudah terpengaruh
dengan sesuatu gejala atau budaya yang tidak sihat terutamanya gejala vandalisme.
Kamus Oxford Advanced Learner‟s mentakrifkan vandalism sebagai “willfully
destroy or damage works of art, public and private property, the beauties of
nature, etc”. Manakala, maksud vandalism menurut kamus dewan adalah satu bentuk
jenayah di sisi moral. Sebarang perbuatan seperti menconteng, mengotori, atau
merosakkan harta benda awam dianggap sebagai vandalisme. Vandalisme juga
dikenali sebagai gejala laku musnah iaitu tabiat seseorang membinasakan harta
benda awam dan juga harta benda orang lain. Perkataan vandalism ini berasal
daripada nama sebuah puak di Eropah yang dikenali sebagai Vandal. Kebiasaannya,
gejala vandalisme ini dianggap sebagai satu bentuk jenayah, tetapi pada keadaan
tertentu vandalism ini juga merupakan satu bentuk jenayah ritual yang dilakukan
oleh golongan manusia yang tidak puas hati terhadap keadaan masyarakat. Motif
kejadian vandalisme biasanya terletak pada aspek emosi.
Vandalisme ini dianggap sebagi suatu
cara untuk melepaskan geram atau pun cara untuk menghilangkan kebosanan
semata-mata. Walaupun mereka diianggap ringan, tetapi masyarakat awam dan
terutamanya kerajaan terpaksa menanggung kerugian yang besar akibat daripada
vandalisme tersebut. Golongan vandal terdiri daripada pelajar-pelajar sekolah,
remaja dan para penganggur. Tugasnya hanya melepak di kompleks membeli-belah,
pengacau orang lalu-lalang dan menjadi kutu malam. Golongan ini sering menjadi
sasaran, kritikan dan tuduhan bahawa mereka terlibat dengan perbuatan-perbuatan
yang disebut vandalisme. Di Barat, fenomena vandalisme dikaitkan dengan
pemuda-pemudi punk dan rock. Rata-ratanya perbuatan ini dilakukan oleh golongan
pelajar yang terpengaruh dengan budaya „punk‟ dan „rock‟ dari Barat. Budaya
Barat ini menular ke Malaysia melalui media massa telah pun mempengaruhi
pemikiran pola tingkah laku anak-anak kita.
Dalam tahun-tahun 80-an, kajian
tentang sikap buruk pelajar-pelajar adalah seperti mencuri, bersikap kasar dan
biadap. Sikap buruk ini membawa masalah utama yang dihadapi oleh pihak sekolah
(Lander, 1984). Pada tahun 1982, Gluek, Eleanor dan Sheldon (1988) menyatakan
sikap buruk pelajar adalah seperti melanggar peraturan kerana kurang diberi
perhatian, kecuaian dan merokok. Begitu juga, trendnya kini sudah berubah
kepada perbuatan vandalisme. Kini, isu ini hangat diperbincangkan oleh media
massa. Di negara kita, tingkah laku merosakkan harta benda di tempat awam
dikategorikan sebagai salah laku yang berat dan serius. Hal ini terbukti sejak
1968 lagi, Pihak Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengedarkan surat
pekeliling yang mengatakan pelajar-pelajar yang melakukan kesalahan tersebut
akan digantung sementara waktu, di bawah undang-undang 1.3.5 merosak atau
membinasakan harta sekolah (Mohd Zainal, 2006). Masalah merosakkan harta benda
awam telah menjadi satu fenomena lumrah dalam alam persekitaran kita. Perbuatan
ini mendapat perhatian serius daripada pihak sekolah, masyarakat dan media
massa. Pelajar-pelajar tersebut langsung tidak memikirkan kesejahteraan dan
kepentingan pengguna lain. Mereka sesuka sahaja merosakkan dan mengotori
kemudahan dan persekitaran sekolah tanpa ada rasa bersalah langsung serta
menyesal atas kesalahan yang dilakukan.
Persoalannya kini, mengapakah mereka
begitu mudah terpengaruh dengan aktiviti menconteng harta benda awam yang tidak
sihat ini? Bukankah perbuatan menconteng ini merupakan suatu kerja yang
membuang masa? Tidakkah pelajar sedar akan perbuatan tersebut tidak memberikan
sebarang manfaat kepada mereka? Seperti mana yang dikatakan, dunia pelajar
penuh dengan pergolakan untuk mencari identiti sendiri. Pada peringkat ini
pelajar mengalami krisis psikologi dan konflik identiti yang hebat. Beberapa
kategori perbuatan vandalisme dilakukan oleh pelajar menengah iaitu merosakkan
harta benda dengan sesuka-sukanya atau hanya ingin mengecapi keseronokan
berbuat demikian. Tidak pernah terlintas dalam fikiran minda mereka bahawa
perbuatan tersebut boleh mendatangkan impak yang negatif seperti tercacar
permukaan harta benda yang kelihatan menyakitkan mata orang pengguna. Apa yang
terlintas dalam fikiran mereka yang ketidakstabilan dalam emosi dicurahkan ke
atas permukaan meja, kerusi, tembok, simen, batu-batan dan dinding. Tujuan
tingkah laku golongan mereka langsung tidak jelas. Ini mungkin mereka hendak
untuk menghabiskan masa lapang. (Moli, 2004)
Kedua, golongan pelajar yang
mengalami konflik jiwa yang tinggi di mana pelajar itu yang hidup keseorangan
merasakan dunia ini kesepian dan tidak bermakna. Kesunyian dan kesepian yang
dihadapi ini menyebabkan golongan mereka melakukan tingkah laku menconteng demi
menarik perhatian khalayak. Begitu juga, mereka dalam kategori ini mempunyai
alasan untuk melakukan vandalisme. Jadi, mereka tiadat tempat yang sesuai untuk
menceritakan masalah dan isi hati, maka segala perasaan ketidakpuasan dan kekacauan
fikiran diluahkan melalui tulisan-tulisan dan lukisan yang tidak tentu hala di mana-mana tempat sahaja.
Setiap perkataan yang tidak tentu hala di mana-mana tempat sahaja. Setiap
perkataan yang ditulis dan simbol bentuk benda yang dilukis menggambarkan
kekacauan fikiran pelajar tersebut.
Ketiga, golongan ini terdiri daripada
mereka yang sentiasa tidak puas hati dengan keadaan diri dan masyarakat. Hal
ini kerana, kita mendapati sesetengah dinding diconteng dengan gambar-gambar
lucah, kata-kata kasar dan kata-kata yang tidak senonoh. Apabila mereka berbuat
demikian, mereka berasa leka dapat menggangu kehidupan orang lain. Keempat,
pula terdiri daripada remaja yang dilamun cinta. Remaja golongan ini suka
bertumpu di taman-taman, bas hentian, tempat kloridor pusat membeli-belah,
pawagam, tepi pantai dan tempat rekreasi. Mereka suka melukis seperti lambang
love, anak panah, ukiran nama merpati sejoli dan dengan sengaja meninggalkan
nombor telefon. Demi cinta abadi kasih terpahat, rindu terpaku dan kasih diukir.
Dorongan emosi menguasai diri mereka daripada akal fikiran lalu mendorong
mereka melakukan vandalisme tanpa ada kesedaran dan pertimbangan yang rasional.
Tan Lam Hui (2007) menyatakan golongan remaja yang merosakkan harta benda
merupakan golongan yang ingin kebebasan tetapi dikongkong ketat oleh ahli
keluarganya.
Mereka tidak mempunyai matlamat
kehidupan, hobi dan kegemaran lalu suka membuang masa lapang dengan melakukan
kesalahan ini apabila berjumpa dengan rakan-rakan sebaya. Mereka akan merasa
puas setelah melakukan perbuatan menconteng di mana-mana sahaja dengan
perkataan kasar dan gambar-gambar tidak senonoh. Jika Indeks gejala vandalisme
ini tidak dikurangkan secara berkesan, maka ia akan membawa kesan negatif yang
memberatkan kepada Malaysia. Tidak bergunanya Negara kita maju dan menggunakan
teknologi yang baru. Tidak bergunanya sedangkan remaja yang bakal menjadi
jentera penggerak adalah generasi yang tidak bermoral dan tidak
bertanggungjawab dalam memelihara harta benda negara. Perbelanjaan negara
terpaksa dikeluarkan untuk memperbaiki dan mengganti semula harta benda yang
telah dirosakkan. Masalah salah laku di kalangan pelajar memerlukan kerjasama
bersepadu yang serentak dan menyeluruh dari setiap lapisan masyarakat seperti
pihak sekolah, ibu bapa, persatuan-persatuan dan sebagainya.
Laporan Salah laku Murid Sekolah
Malaysia (2006) mengkategorikan dua jenis vandalisme terhadap sekolah. Pertama,
vandal dituju kepada harta benda seperti menguris papan kenyataan, mencarut
sudut tangga blok-blok, menconteng meja dan kerusi, mencarut tempat-tempat yang
boleh dicarut, menjongkitkan kerusi sehingga kerusi rosak atau sendiri jatuh ke
lantai, merosakkan pintu besi sekolah, merosakkan pagar-pagar sekolah,
menyimpahkan cecair pembetulan ke kenderaan guru- guru, dan orang lain,
merosakkan kemudahan awam sekolah dan lain-lain lagi. Kedua, vandal dituju
untuk menganggu rutin harian sekolah seperti menganggu rutin sekolah seperti
ugutan bom, bunyi loceng amaran palsu, dan kebakaran. Menurut kajian Abu Salim
(2009), jenis-jenis serangan merosak Perumahan Mahasiswa dibahagikan mengikut
kekerapan iaitu selalu, kerapkali, kadang-kadang, jarang dan tidak pernah.
Kajian ini menunjukkan menguris papan kenyataan, mencarut sudut tangga
blok-blok, menconteng meja dan kerusi, mencarut tempat-tempat yang boleh
dicarut antara yang selalu dilakukan. Serangan kerosakkan yang kerap kali
dilakukan adalah seperti merosakkan sinki dan mengoyak poster, mengalihkan
pemadam apai, memecahkan glass point bomba dan kotak hosereel. Begitu juga,
serangan yang jarang dilakukan adalah merosakkan peti sejuk, tompok lampu,
televisyen, pembesar suara. Jenis-jenis serangan ini dilakukan dalam keadaan
yang sengaja dan tidak dirancang terlebih dahulu.
Rujukan
Abu Salim.2009.Vandalism di perumahan pelajar (asrama):
Satu tinjauan di perumahan mahasiswa di
salah sebuah institute pengajian tinggi di Malaysia. Jurnal Personalia
Pelajar.Jil.2: 13-20.
Gluek,N, Eleanor , L & Sheldon , A. 2008. Unravelling juvenile delinquency. Massachusetts: Harvard University Press. Cmabridge.
Mohd.Zainal,2006.Cabaran guru terhadap disiplin pelajar.Seminar
disiplin pelajar kebangsaan
Kementerian
Pendidikan Malaysia.Genting Highland,Pahang: 28-31 September.
Moli. 2004. Karenah remaja hari ini. Kuala Lumpur:
Fajar Bakti Sdn. Bhd. Muhamed Bohan bin Jais.2008.Pelanggaran disiplin dan
peraturan sekolah di kalangan remaja di Sekolah Menengah Tengku Abdullah,
Pahang. Diploma.Tanjung Malim: Institut Penguruan Sultan Idris.
Ulasan
Catat Ulasan